fredag 22. januar 2016

Gråtrost i vinterland

En liten flokk med gråtrost har bestemt seg for å klore seg fast i Namsos. Forrådet av bær som skal vare gjennom vinteren har vært stort, men mildvær, kulde, vind og snø har tært på maten sammen med fuglene.



Det er ikke de mest delikate bærene som nå fortæres, men fuglene ser ut til å være fornøyd med det de finner. Rart å tenke på at vi også hadde det slik en gang. Nå haster de fleste mennesker forbi meg her jeg står utenfor Rema 1000 og fotograferer gråtrost.




På denne mørkeste tida av året er trosteflokken et flott innslag for meg. Jeg håper de klarer seg, men går de tom for mat så gjør de vel som vi mennesker ville ha gjort, noen dør mens de fleste flykter.




Det må ha vært tøft under barfrosten tidligere i januar. Da var det nok vanskeligere å skaffe ferskvann. Nå når bakken og trærne er fylt av snø gjør de som oss, de spiser vannet i form av snøkrystaller. 



Fine gråtrosten, snart skal du skvaldre i flokk mot kråka og lete mark på grønne enger. Hold ut!

1 kommentar:

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan