torsdag 3. april 2014

Å vente på lyset.

Som naturfotografer er vi vant til å sitte å vente på lyset. Det gode lyset skaper det gode bildet.


For lenge siden skrev jeg en tekst i ei bok om najonalparkene i Namdalen, der budskapet var at lyset gjør noe med oss. Vi blir ett med naturen rundt oss, det vi opplever og ser - det blir en del av oss. Egentlig var det ganske klokt skrevet, selv om jeg var mye yngre den gang.


Utover i livet har en ny visdom sneket seg inn. Vi trenger ikke å vente på lyset, vi kan velge det. Jeg er selv ansvarlig for mine følelser, for mine omgivelser, det er faktisk tankene mine som har skapt dem. Noen kan gjøre meg vondt, svikte eller kritisere. Det er mitt valg om jeg tar dritten innover meg, og om jeg velger å bli såret av det. 


Jeg kan ta avstand fra det negative, og jeg kan velge å tilgi meg selv og alle andre for det negative de gjør. Det er det som er å velge lyset, i stedet for å forbanne mørket. 


Nå kan jeg se at vi alle lever i hvert vårt univers med våre egne tanker. Hver og en av oss har vårt eget bilde på virkeligheten. For når vi velger å fokusere på noe og gi det oppmerksomhet, så vokser det! Når jeg velger å gi frykten min oppmerksomhet, så vokser 
den!


Det vi opplever - det former oss. Vi blir ett med alt vi ser og hører, opplever og føler. Vi kan altså sette oss ned å vente på lyset - eller vi kan velge å se på det lyse i livet. Der vi har valgmuligheter, finnes det også muligheter for endring.


Plutselig er ikke kjærlighet bare et ord, men en måte å leve på.

7 kommentarer:

  1. Ord, bilder og opplevelser, hånd i hånd. Flott skrevet og gode bilder. Siste bilde er prikken over i'en.
    Mvh Esben Reiersen

    SvarSlett
  2. Du borde skriva en bok om du inte gjort det. Dina texter till bilderna är super.
    Andra bilden är fantastisk. Det ser ut som man slänger ut guldsand....
    M//

    SvarSlett
  3. Otroligt fine bilder och ord. Visst är naturen fantastisk. :)

    SvarSlett
  4. Fantastisk lys, en nytelse for øyet - selvsagt best "live" men dine gjengivelser er virkelig likevel en opplevelse!

    SvarSlett
  5. Åååååå, så gode bilder og ord, tanker og verdier å ha med seg til en ny uke...
    Skal sørge for å finne lyset, på flere vis!! :-)

    SvarSlett
  6. Flott innlegg Kjartan.

    God påske!

    Knut Børge

    SvarSlett
  7. Helt magisk flotte bilder, det kan vel knapt gjøres bedre - de går inn i brystet mer enn via øynene. Sammen med tekstene dine er dette enda sjeldnere kost. Utrolig.
    God påske, Kjartan. :)
    Jørn H-A

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan