lørdag 25. mai 2013

Hengekøye

Jeg har fått spørsmål fra flere om erfaringer med hengekøya mi, og tar meg derfor tid til å skrive noen ord om hvordan jeg opplever å henge mellom trærne.


Køya er enkel å sette opp, men jeg skal innrømme at jeg var litt skeptisk første gang jeg gjorde meg klar for ei natt i dette. Var redd det skulle være både ustødig og ubehagelig, men jeg skal underskrive på at den frykten var ubegrunnet. Det var virkelig overraskende bra! Virker solid på alle måter, fra de tre meter lange tauene til stoffet.


For en kontakt med naturen dette ga meg! Bildet over er tatt fra hengekøya en morgen i mai. Dette er virkelig en annerledes måte å sove ute på. Største fordel; den veier nesten ingenting og tar liten plass. Ulempen jeg har oppdaget er at det kan bli kaldt å ligge i den uten underlag, tidlig på våren. En fjellduk eller et isolerende underlag hjelper, men det måtte jeg dessverre erfare på en tur med mange minusgrader.


Køya som jeg har kjøpt meg er av merket Hennessy hammock. Prisen ligger på ca 1500 kroner. Den er laget slik at jeg ligger litt på tvers, og da ligger jeg ganske flatt og ikke i en bue som i vanlige hengekøyer. Den kommer med myggnetting (skikkelige saker) og vanntett tak. Taket kan ligge helt ned til køya, settes høyere opp eller tas helt vekk. Myggnettingen kan åpnes langs hele sideretningen med glidelåsen og da får du også en hengestol som er deilig å dingle i på dagene.


Lavskrike fotografert fra hengekøya en deilig vårdag. Slik skal jeg sove et uendelig antall netter de kommende årene. Anbefales!!!

5 kommentarer:

  1. Så spennende. Var ikke klar over at det fantes engang. Køyre med tak og myggnett. Fantastisk! Ha en fin dag!

    SvarSlett
  2. Kul greie - potensiell bursdagsgave for voksne gutter dette!

    SvarSlett
  3. Har du noe erfaring med underpledd(underquilt), eller hvordan vil du anbefale å gjøre det når det er nesten minus grader ute for å få det varmt og behaglig?

    SvarSlett
  4. Har du noen erfaringer med vinter/høst kulde? Evt med underteppe(underquilt) eller andre tips om hvordan å sove varmt og behalig når det er nesten minus ute?

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan