fredag 10. mai 2013

Fridag!

Denne uka ga et ekstra rødt tall på kalenderen oss mulighet til å gjøre akkurat det man har mest lyst til. Noen vasket nok hus, andre ryddet i hagen. Jeg dro til skogs og brukte 24 timer sammen med fotoutstyret og våren. 



Jeg vet ikke hva andre kjenner, men det gjør i hvertfall noe med meg når jeg får tusle rundt å se på livet som vender tilbake til skog og li. Det gir ikke bare bilder på den digitale brikka, det gir også inntrykk som blir til kreative tanker og tekster. Det gir rett å slett påfyll, når jeg kan sitte slik noen timer i Stordalen naturreservat.



En gransanger kom på nærbesøk da jeg imiterte "tjiff-tjaffinga" som hannen sprer utover vårskogen. Gransangeren er virkelig en av signaturartene her i Namdalen, den er nesten over alt der jeg tar meg tid til å lytte, så også i Stordalen.

Dette reservatet er nok grønnere og vakrer i juli og august, men det har sin sjarm nå også. Det er virkelig preget av våren.



Natta brukte jeg på tiureliken, det blir garantert den siste i år. Det går virkelig mot slutten, men gamlefar holder ut, og han kom seint ned for å sjekke om det var noen damer som fortsatt var med på festen.


Og midt på svarteste natt kom det jaggu meg besøk. Ei enslig røy hadde ennå ikke fått med seg de sårt tiltrengte dråpene som må til for at eggene skal bli befrukta. Den virka usikker, ikke på meg, det så mer ut som om den frykta den store tiuren.


Røya pilte frem og tilbake som en liten skygge i lyngen. Til slutt la den seg ned bare to meter fra teltet,  og det tok bare sekunder før gamlingen nærmest overfalt henne. Mørkt var det, men 6400 iso og lang lukkertid gjorde at jeg fikk dokumentert det som skjedde.


På tiuren kan det se ut som om det er bra at det går mot slutten nå. Fuglen ser sliten ut, stjerten henger ned det meste av tida, og hodet preges av sår etter kamper mot rivaler. 

7 kommentarer:

  1. Flott skildring og fine bilder til. Herlig å kunne bruke en hel dag ute slik, det gir virkelig påfyll, samtidig som man får tømt ut alt det andre gørret man fylles opp med ellers :)

    Du har nok rett i at det er grønnere og vakrere senere på året, men det går absolutt an å ta bilder av våren også, før det grønne kommer. Det er så man kjenner lukta av vår og nytt liv :)

    SvarSlett
  2. Flott fortelling, og fine vårbilder. Det er balsam for kropp og sjel å få seg en slik pustepause fra hverdagen. :-)

    SvarSlett
  3. Härlig tur och fina bilder du fick. Här grönskar våren på och vi har haft sommarvärme flera dagar runt +20 grader

    SvarSlett
  4. En underbar berättelse - igen Kjartan ! Och fina bilder inte minst på tjädern!

    SvarSlett
  5. Nok en fin serie med fotodoku-reality. Likte spesielt gransangeren og ekornet... og alltids kjekt å lese story'en din til bildene! K

    SvarSlett
  6. Nok et flott innlegg, med mange gode blinkskudd!

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan