søndag 7. november 2010

Fjellvåken

På 80- og 90-tallet var det alltid fjellvåk i berget ovenfor hytta vår utenfor Namsos. Helt fram til 2002 holdt den alltid til her med sine utstrakte rovfuglvinger og jamrende skrik. Den kom alltid mot slutten av april og la de første eggene rundt 5. mai, det var noe spesielt med å komme til hytta og høre fjellvåkens skrik på våren. Det er vel nettopp derfor jeg savnet den så mye når den ble borte.


De siste åtte årene har det vært stille i bergveggen. Det kan jo være terrenget som endret seg, jorder som grodde igjen og småskog som voks opp, men jeg har et inntrykk av at det ble mye mindre fjellvåk over alt. Fuglene forsvant fra de kjente hekkeplassene. Helt til i år, da var de plutselig tilbake i et stort antall.


Vi jobbet i sommer en del med fjellvåken, både fjernstyring og teler ble benyttet, uten at de helt store bildene kom ut av dagene. Men du verden hvor morsomt det var å oppleve denne fuglen i lavlandet i Trøndelag igjen. I bergveggen ovenfor hytta vår var den dessverre ikke. Jeg krysser imidlertid fingrene for at det skal skje neste år. Ingenting er som å bli ønsket velkommen til hytta med den sørgelige "mjauende"-lyden.


Ellers kan jeg raskt ta med at både foredrag og boklansering de siste dagene har vært meget vellykket. Mye folk og gode tilbakemeldinger. Ingenting er vel bedre enn det (foruten en fjellvåk mot blå junihimmel:)

4 kommentarer:

  1. Fjellvåken er en hyggelig turkompis. Det er jeg helt enig i. Her i nord har det vært ganske mange å se denne sommeren. Forhåpentligvis får forskerne rett i at det er et skillelig lemenår på vei, så får vi håpe det blir enda flere neste år...

    SvarSlett
  2. Håper det blir liv i bergveggen Din Kjartan. Var jo en del Fjellvåk å se i sommer da.Godt å høre at vår forskervenn Randulf gir forhåpninger om et godt smågnager år i 2011. Det er godt med spor av småkarene. Gi Du måtte våkne av Fjellvåkens skrik til våren Kjartan. Gleder oss til Ditt og Stians billedvisninger på Levanger kl 1900 den 17.Nov Ole

    SvarSlett
  3. Hei, interessant blogg du har her, og mange gode bilder. Jeg blir gjerne med på naturfotografsiden deres (selv om jeg også tar bilder av andre ting... hvis det er lov? ). Hvis ikke så får jeg nøye meg med å se på dere:-). Ha en flott søndag. Anne-Lise

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan