søndag 12. september 2010

9. dag på Svalbard

Alle i båten har gått til ro, men jeg står på dekk og kikker ut på landskap og lys. Jeg får ikke sove, Svalbardnatta har tatt meg. Ole Jørgen Liodden sa at vi kunne vurdere å dra ut igjen med Zodiacene i femtida neste morgen, dersom lyset er godt, og her står jeg og synes lyset er helt fantastisk. Slik er det klokka 03.00


Og slik er det klokka 04.00, det er da ingen vits i å legge seg.


Rundt klokka 04.300 er jeg på dørene. - Roy! - Du må opp, lyset er helt utrolig. - Ole Jørgen! - Vi må ut nå! Når trøtte tryner kommer seg opp på dekk er ikke lyset lenger spesielt fantastisk. Kanskje var det heller ikke så bra, kanskje ble jeg bare litt revet med av natta og det flotte stedet. Men noen av oss kom da oss ut i en lettbåt. Først fant vi igjen binna og ungen inne ved ei bre-arm.


Også kommer vi oss inn på land og opp ved breen for å ta landskapsbilder.




Tilslutt tar vi noen timer med fotografering av polarmåker i blåisen, og jeg tror ikke noen angrer på at de sto opp og ble med ut.




En flott start på en lang dag. Når vi kommer tilbake til båten er det godt å finne køya. Når jeg våkner, etter åtte timer dagsøvn, er vi ved en ny bre. Vi har kommet litt lengre sør, det er bare å ta med kameraet ut igjen. Nye motiver venter, og på kvelden får vi jaggu meg også et deilig glimt av det fantastiske Svalbardlyset.




Det eneste som mangler nå er hvalrossen. Den har ikke vært på de sikre plassene, men vi satser på at morgendagen skal bli redningen for hvalrossbildene.

5 kommentarer:

  1. Takker for turen Kjartan. Kjekt å følge bloggen din fra turen, og hvordan du beskriver den dag for dag. Det er veldig mye god naturfoto her.
    Mvh Helge

    SvarSlett
  2. Var det slik det så ut mens jeg sov? Likte godt det første bildet, nesten Ringenes Herre følelse her. Etter 3 timer søvn kom morgenen noe brått på, men det finnes da verre plasser å våkne :-)

    SvarSlett
  3. Veldig fin serie med spennende tekst. Skikkelig artig å følge med. Mvh Robin Jenssen

    SvarSlett
  4. Takk til deg også Helge. Det er fint å få møte dedikerte naturfotografer som holder ut for å få de gode bildene. Alltid kjekt å få et fjes på navn man har sett, håper vi møtes en gang i Namdalske fjell.

    Roy: Det var ikke mye du gikk glipp av, men du mistet altså denne glippen med lys :-)

    Takk, Robin. Det er utrolig givende å få tilbakemeldinger. Det er det som gjør bloggen levende.

    SvarSlett
  5. Hei Kjartan

    Med "Duracell-kanin" opptredenen din (eller var det for mye koffein ??) om morgenen hadde jeg ikke hjerte til å avlyse morgenturen, selv om været kanskje ikke var helt topp. Men moro ble det "åkke som". Det var veldig hyggelig å reise sammen med deg og andre dyktige naturfotografer til Svalbard!
    Mvh Ole Jørgen

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan