mandag 6. september 2010

6. dag på Svalbard

Det har vært ei urolig natt, vinden har vært oppe i 30 meter i sekundet i kastene. Det vil si at vi faktisk har hatt vind av orkanstyrke, men nå på morgenen ligger snittet på kuling. Likevel er det klart at det ikke blir noen landstigning på Sjuøyene som vi nå passerer.


Vi speider ivrig etter bjørn nå når vi har kommet inn i isen. Planen er å følge iskanten her oppe for så å gjøre et forsøk på å komme oss ganske langt østover. Dagen går raskt mens vi seiler i dette isødet. Flere ganger tror vi at det er bjørn på isen, men det gul is som lurer oss.



Utover dagen skjønner vi at det kan bli vanskelig å gjennomføre planen. En kombinasjon av sterk vind og is som pakker seg gjør det umulig å komme seg gjennom østover.


Under den daglige oppdateringen ved middag får vi beskjed om at skipperen har prøvd på forskjellige løsninger, men nå har de bestemt seg for å vente over natten for å se om forholdene blir bedre.



Det er slett ikke bare enkelt å finne kongen på isen. Utrolig nok klarer Roy Mangersnes å finne en bjørn, han ser denne liggende kjempen på fem kilometers avstand og vi får flere gode situasjoner ut av møtet.



Det er snakk om en skikkelig bjørnerugg med valker på halsen. Han har flere selkadaver i området og vi får alle bilder av bjørn på isen.



Etter dette går vi inn i ei islagt vik ved Sabinebukta. Jeg kan nevne at dette faktisk er områder som er svært dårlig kartlagt, det finnes nesten ikke dybder på draftene så her er vi i et terreng der det ikke ferdes folk så alt for ofte. Men et utrolig terreng er det rundt oss, helt drømmeaktig.


Vi avslutter dagen med å ta noen hundre panorerte krykkjebilder inne i bukta. Vi får også besøk av et par ismåker en gang etter midnatt. Da er det også slutt, snart slipper vi anker og blir liggende å vente på hvilke muligheter som kommer neste dag.



Leser du bloggen i morgen kan du se at det blir ganske trist, både for dyrevenner og for oss som drømte om å komme oss langt mot øst.

9 kommentarer:

  1. Hallo Kjartan!
    Har fulgt med bloggen din fra 1.utlegg på Svalbard turen. Fin lesning og mye fantastiske bilder.Ikke minst skriver du så bra at en ved å se gjennom bilder og lese,nesten kan føle en "viss" tilstedeværelse.
    Venter i spenning på dag 7:)

    ketil O

    SvarSlett
  2. Takk Ketil. Det er veldig bra å få en tilbakemelding på det som legges ut.

    Når det gjelder Svalbard og Arktis så har jeg alltid forstått at det var noe spesielt med å være der. Bilder og tekst har gitt meg en forståelse av det, men jeg har aldri helt fått tak i hva det er. Nå har jeg kommet til at man bare må reise opp for å oppleve det, det er en ubeskrivelig helhet, en natur så storslagen at den ikke kan formidles - Den må oppleves, med alle sanser!

    SvarSlett
  3. For en sværing! Var sikkert verd å seile i orkan for å oppleve en så flott bjørn!

    mvh Espen

    SvarSlett
  4. Spennende å følge denne bloggen med ny episode hver dag! Jeg har lenge hatt lyst til å reise til Svalbard og lysten blir ikke mindre av slike beretninger i ord og bilder. Flott at du viser noen landskapsbilder og bilder av dyr i miljø i tilegg til de rene artsportrettene. Det gir leseren en følelse av "tilstedeværelse".

    SvarSlett
  5. Jeg har vært på Svalbard to ganger. Først på DNTs første fellestur på 80-tallet og så med BioFoto i 1995. Siden har det ikke blitt noe, men jeg lengter etter å komme opp dit igjen - ikke minst etetr å ha sett bildene dere har fått der oppe i høst. Men jeg misunner dere ikke båtliv i storm og kuling! Mye sjøsyke?

    SvarSlett
  6. Gleder meg hver dag til en ny episode i Svalbard-bloggen. Godt skrevet og fine bilder. Blir inspirert selv om en tur opp dit ikke er innenfor rekkevidde for meg. Men jeg har mye ugjort i mitt eget nærområde.

    SvarSlett
  7. Takk igjen folkens. Selv merket jeg ikke noe til sjøsyke Øystein, men det var lite folk til frokost den morgenen da det rulla som verst:-)

    Når vi kom opp i isen dempa det sjøen så mye at alle ble fornøyd, og jeg hørte ingen klage. Også finnes det jo noen gode reisesyketabeletter reseptfritt på apoteket, tror kanskje det gikk noen brett med Prostafen.

    SvarSlett
  8. Du er flink å skrive og formidle stemning og inntrykk gjennom bildene. Blir svært sugen på en ny tur etter dine innlegg her. Synd at det koster skjorta men slik er det nå engang:) Mvh Robin Jenssen

    SvarSlett
  9. Artig å følge dagboka di! Gode bilder og bra tekst. Jeg får ikke mindre lyst til å ta turen... -Når det en gang skjer, håper jeg det er med Zodiac og vanntette fotosekker:)
    Venter spent på fortsettelsen!

    Bjørn O

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan