søndag 22. august 2010

Om mår og mer

I sommer var jeg igjen en tur hos Terje Sylte for å oppleve mårene hans. Siden besøket i fjor hadde han fått opp et nytt skjul litt lengre ned i skogen, i et fantastisk miljø. Her var det bare å sette seg inn å vente og å drømme om hva som kunne skje.


Mår i tærne, stående opp mot en furulegg eller i blåbærlyngen, her var det uendelig mange motiver som jeg godt kunne ha tenkt meg. Når mårfrøkna endelig dukket opp, gikk hun dessverre rett bort til den eneste samlinga av stein på stedet og ble der i et lite minutt.



Dermed endte min tur opp med bilder som var ganske lik de jeg hadde tatt i fjor fra det andre skjulet, men slik er naturfotograferinga. Det skal ikke være slik at man får oppfylt sine drømmer på første forsøk. Stedet Terje har der nede ved Molde er i hvert fall helt unikt og jeg burde selvfølgelig ha investert litt mer tid der.


Nå er det imidlertid slik at jeg også har min egen mårplass. Etter over ett år med foring og mye venting så har det begynt å bli noen bilder der. Bildet over fikk jeg i forrige uke. Likevel er dette såpass vanskelig og krevende at jeg nok kommer til å ta turen ned til Moldetraktene igjen, der er alt mye enklere. Herr Sylte har hatt full klaff med plassering av sine skjul, det er det ingen tvil om.

3 kommentarer:

  1. Takk for gode ord Kjartan. Mår har tydligvis blitt så vanlig som kråke for de norske kundene uteblir.Skal se hvor lenge jeg orker å holde på. Har nok bilder sjøl og syntes dette er artig.Men en plass går grensen hvor lenge jeg orker å fore å ingen kommer. Kommer riktignok både svensker og tyskere i neste måned .

    Terje

    SvarSlett
  2. Likte godt det første mårbildet ditt her Kjartan. Artig positur der den står på bakbena og kikker oppover steinen.

    Ellers er jeg ikke ikke i tvil om at du etterhvert vil lykkes 110% med ditt eget mårprosjekt. Du har jo allerede fått noen brukbare bilder, omg jeg ikke husker feil.

    Knut Børge

    SvarSlett
  3. Terje: Du får bare holde koken så lenge du orker, skjøner jo at det tærer litt på kreftene å drive dette dersom ingen kommer. Får tro at Ut i Naturen gir deg et oppsving. Vi sees på Svalbard!

    Ellers takk Knut Børge!

    Kjartan

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan