søndag 8. august 2010

Endelig mår!

I over ett år har jeg nå foret mår på Otterøya utenfor Namsos, men det har ikke vært bare enkelt å få bilder. I august i fjor satte jeg opp en foringskasse, og siden den gang har det vært faste turer opp til skjulet. I perioder har måren vært svært aktiv, og tømt matlagret på kort tid, men den har også vært ustabil. Jeg har derfor ikke lagt inn så mye innsats for å få bilder, før nå i helga.


Det at jeg har besøkt Terje Sylte, både i fjor og i år, har vel gjort sitt til at iveren ikke har vært så stor til å sitte på mitt eget sted i et døgn eller to i strekk. Å få mårbilder har jo ikke blitt spesielt vanskelig etter at han åpnet sitt drømmested for fotografer. Likevel er det jo morsomt å ha sitt eget prosjekt, sitt eget landskap og å kunne slå seg på brystet å si at dette klarte jeg også. Jeg flyttet i sommer foringa over fra kassene og inn i denne stubben, og har prøvd å sitte der flere kveldsstunder uten at det har kommet mår, men natt til lørdag ble det bilder klokka 03.38.

Bildene er tatt med Nikon D3s på 2500 iso, 300 mm på f 2.8 og en lukkertid på 0,6 sek. Måren er et rastløst dyr, men heldigvis sto den i ro lenge nok til at jeg fikk disse.


Etter hva jeg har forstått er dette dyret, med sår på ørene, ei tispe. Sårene kommer av at hannene biter seg fast når de parer henne.


Har en mistanke om at det er flere dyr på stedet og skal med fotocelle finne ut litt mer utover høsten.

8 kommentarer:

  1. Blir spennende å følge dette fremover.Lykke til videre. Mvh Robin Jenssen

    SvarSlett
  2. Gratulere så meget Kjartan. Med fotocelle bli alle døgnets timer kartlagt.
    Har nå ute 3 kamera på mårplassen med fotocelle, for å ha litt utvalg til bok. I morgen kommer hele UT I NATUREN å starter filminnspilling.

    Terje

    SvarSlett
  3. Gratulerer så mye!, artig at du også fikk klaff.
    Bildene du kommer til å ta fra denne plassen kommer sikkert til å skille seg godt ut, siden du tar bildene i et helt annet miljø enn resten av gjengen.

    SvarSlett
  4. Ja, mårbilder i nytt miljø blir bra! Gratulerer, lykke til videre.

    Er det muig å få bilder av måren i fullt sprang? Rolf Selvik og flere andre har vist glitrende bilder av ekorn i luftige svev, men jeg kan ikke huske å ha sett noe lignende av mår. Det kunne blitt en killer....

    SvarSlett
  5. Jeg har bilder av mår i luftig svev Knut Sverre.Ikke alt som havner på blogg vet du.

    Terje

    SvarSlett
  6. Da er Du i gang!! Spennende. Må vel få Hr. Holmen til å montere noe på "min" Mår også. Spennende dette.
    Ole

    SvarSlett
  7. Takk for tilbakemeldinger.

    Må sende en spesiell takk til Terje Sylte som er utrolig grei og hjelper til på alle måter med tips, triks og nå sist en liten koffert med utløsere som jeg kan bruke til å registrere og ta bilder av måren med. Nå er det bare å stå på videre.

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan