fredag 30. juli 2010

Ringduer på foring

Det har ikke blitt så mye bloggskriving i sommer, men jeg har vært ganske mye ute og har tatt en del bilder i løpet av juni og juli. Nå går det mot mørkere kvelder og jeg har begynt å kikke gjennom noe av sommerens bildefangst.


I juni oppdaget jeg at det var noen ringduer som gikk å spiste noen havrerester på foringsplassen min. Her i Trøndelag er ringdua forholdsvis sky, den har ikke urbanisert seg på samme måte som i Sør-Norge. Her holder fuglene til i skogen ved kulturlandskapet. Jeg har derfor ikke akkurat så mange bilder av denne arten i arkivet, den har heller ikke vært prioritert, det har sommeren altså endret på.


Duene har ingen frykt for kameralyder og bevegelse av linsene så jeg skjønner at dette er en art som man relativt enkelt kan drive jakt på fra kamuflasjetelt i en åker. Duejakta her i landet starter den 21. august. I fjor dro selveste statsministeren på ringduejakt, og skapte overskrifter. Rart å tenke på at en av mine feite tamduer kan havne på Stoltenbergs middagsbord, håper han da skjenker en tanke til en fuglefotograf som har dratt kilovis med havre ut i skogen her i Namdalen.

6 kommentarer:

  1. Forer du med havre til småfugl også? Mvh Robin Jenssen

    SvarSlett
  2. Vakker fugl og flotte bilder. Det er nok ringduer til både deg og Stoltenberg. Faktisk nydlig mat også.

    SvarSlett
  3. Vakre bilder! Jeg vet ikke om det stemmer, men synes det er veldig mye duer i skogen i år, ser og hører dem over alt. Men jeg har tilgode å få dem på fotohold! Ser for meg enorme overskrifter i landets tabloidaviser: Ikke nok med tamrein, nå skyter Jens tamduer!

    mvh
    Øyvind

    SvarSlett
  4. Hei Robin! Hestehavre er billig og bra for noen fuglearter. Gulspurven er jo spesielt glad i den kornsorten så jeg bruker en del om vinteren.

    Når det gjelder duene så venter jeg med å spise disse til jeg blir skikkelig sulten en gang, Terje. Det er sikkert godt, men det er jo både skolest, kråkeboller og grønske også (uten at jeg må meske meg med godsakene:-)

    Takk for turen Øyvind, det ble bra resultat!!! Det skrives rundt om på nett og i bøker at ringduene øker i antall og sprer seg nordover så statsministeren har trolig mer enn nok å ta av...

    SvarSlett
  5. Heisann!

    Ringdua er en spennende fugl å fotografere. Den er nok litt mer urbanisert her sør i landet, og selv har jeg flaks som bor i skogkanten. Sitter på verandaen og tar bilder av dem. Men likevel er den svært skvetten av seg og tar til vingene med voldsom flaksing så fort den aner fare.

    Hilsen Svein E. Børresen

    SvarSlett
  6. Du har fanget en flott fugl som skaper mange spørsmål til oss fugleinteresserte. Var det ugle jeg hørte utafor hytta her i Juli mm.
    Kjøttet er oppskrytt!! Steika gris er bedre!!Ole

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan