tirsdag 4. mai 2010

På leik igjen

I går bestemte jeg meg for å ta ei natt på tiurleiken. Samboeren og et hull i vaktplanen på jobben ga meg mulighet for å stikke til skogs. Det har vært en rar vår med kjølig vær og snø langt ute i kystfjella nå i starten av mai. Egentlig burde tiurleiken være på skikkelig nedtur her i ytre strøk av Namdalen, men jeg hadde en følelse av at det fortsatt kunne være noe som skjedde. Det skulle vise seg å stemme. Det var slett ikke dumt å dra på leik natt til 4. mai.


Klokka 03.10 i natt dundret en stor tiur ned på leikområdet så nysnøen skvatt til sidene. Skulle ønske jeg hadde filmet det råe synet som åpenbarte seg i nattemørket, men jeg fikk da med en flik av stemninga på et bilde tatt på 10000 iso. Fra jeg la meg inn i teltet på kvelden hadde jeg hørt at det var mye fugl som slo inn i trærne rundt i området. Litt kneping var det også, men det var nå på den tidligste morgenen at det virkelig begynte å skje. Plutselig ramlet det på med røy som storkaren paret litt for raskt for min smak. Han formelig høvlet over de hunfuglene som viste seg, og det skjedde altså litt for tidlig, mens det nesten ikke fantes fotolys.



En litt kald vår, med nysnø på leiken, bremset altså ikke hormonene i denne karen. Her var det om å gjøre å få tingene unna. Det skal foresten noe til før tiuren gir opp leikaktiviteten på denne tida. Mye vind og kraftig regn kan sette en midlertidig stopper for en tiurleik, men selve paringa kommer ganske regelmessig hvert år. Høneuka, som vi kaler denne tida, er nok både bestemt av lyset og vegetasjonens utvikling i området rundt leiken.


Forskning har vist at blomstringa på myrull har mye å si for hunnfuglene. Denne planten blir brukt som næring i tida før egglegginga, og når de første plantene spirer i området rundt leiken kommer gjerne røyene på besøk. De første spirene finner man forøvrig ofte i kantene på skogsbilveger, det er nettopp derfor man nå på våren ser mye røy langs veiene i skogen.


Mildere klima har nok ført til tidligere blomstring av denne planten, og de plantene som ellers er viktig for storfuglen, derfor har høneuka også flyttet seg litt i Trøndelag de siste 20-30 årene. I år er det imidlertid en mer normal vår. Tiuren på den leiken jeg besøkte i natt ble ikke ferdig med paringene. Han ble for opptatt med å kjempe med naboen. I mellomtiden gikk flere hunnfugler i området hans og lokket. Da han endelig kom tilbake, sammen med fotolyset, hadde de utålmodige røyene forlatt stedet.


Jeg har tipset Stian Holmen om at det er en ny mulighet i kveld, håper han benytter sjansen. Jeg hadde i hvert fall noen fine timer på leiken.

8 kommentarer:

  1. Tiurleik er en spesiell ooplevelse. Bilde 4 var et flott portrett av en flott tiur. Hva slags ISO, blender og lukker brukte du?

    SvarSlett
  2. Flott tiur dage du delte med oss. Nyttige info ang "blomstringa på myrull" å få med seg.
    Siste bilde har flott stemning. Hadde jeg bodd i Trønderlag, da ville jeg spurt deg plassering på denne leiken. En meget ivrig nybegynner i naturfoto.


    mvh duy

    SvarSlett
  3. Bevegelsen i nummer 2 er nydelig, stemningen i nummer 6 likeså. Du har tatt mer perfekte leikbilder før, men disse skilte seg likevel positivt ut - på litt andre premisser.

    :-)

    Drar på mitt livs første tiurleik (jada, pinlig å innrømme det!) i morra, så det passet bra med litt inspirasjon.

    SvarSlett
  4. Hei Svein, bilde nummer fire er 1600 iso, blender 5,6 med ei lukkertid på 1/125 sekund. Nikon D3s med Nikon 300mm af-s II, solid stativ, Whimberly head v 2 og trådutløser.

    Duy, du ville fått følgende svar: Leiken ligger innerst i de ytre delene av Midtre-Namdal :-)

    God tur og tvi, tvi Knut-Sverre. Det er nok en fare for at du blir hekta på dette. Takk for tilbakemeldinger.

    SvarSlett
  5. Hei igjen Kjartan.
    Takker så meget for tipset, trodde kanskje det var over for i år jeg.

    Gamlingen braste inn i ei furu over teltet i 2330-tiden. Jeg fikk flotte lydopptak av innslag og kveldsspill med utlagt mic og lydopptaker:-)
    Han holdt meg mer eller mindre våken hele natta, men det ser ut som røyene foretrakk en høyereliggende kolle, der du vet:-)
    Hørte mye spill og basking i morgentimene.
    Morgenlyset avslørte 7-8 cm nysnø, og ingen tiurfot tråkket i denne foran glassene mine denne morgenen...

    Slik er livet som fotograf, marginene er små, selv på slike "bankers" plasser. Sitter og svimer på jobb, hjernen blir ikke like kvikk etter ei natt på leik, MEN FOR EN HERLIG OPPLEVELSE UANSETT BILDERESULTAT!

    Skal man prøve å definere rikdom, kommer slike netter langt opp på lista, mye høyere enn materielle goder! Liggende i en god og varm sovepose, med en rykende varm tekopp i hånda, og en gammeltiur sittende like over hodet som knepper sitt vakre kveldsspill avbrutt av grove rap som ikke levner tvil om at sjefen har entret scenen!
    Mystikken og stemningen er som tatt ut fra en fønhus-skildring, og spenningen når man glir ned i posen er sitrende god... å ligge så tett innpå denne flotte fuglen er en opplevelse som ikke kan måles i penger!

    Stian Holmen

    SvarSlett
  6. Vi tror vi har funnet en "spællplass" ved hytta. Da vi var der på søndag formiddag, hørte vi røyer fra alle kanter ute på setervollen. Litt sånn brekende lyd, liksom. Men tror du spællinga er over nå? Ligger du i telt inne i skogen, eller hvordan kamuflerer du deg? Ligger du klar hele natta? Hvordan gjør du dette?

    SvarSlett
  7. (høres forresten ut som at jeg ljuger om alt ved hytta, men det er sant altså!)

    SvarSlett
  8. Hei!

    Mye som skjer utafor hytta ja, men det er vel en fin plass da? ;-)

    Når det gjelder tiurleiken så er nok den stort sett over for denne gang, men neste år er det nye muligheter.

    Du kan jo sjekke om dette er en virklelig spillplass ved å gå over området på dagtid nå. Du vil på denne tida finne bra med storfugl-møkk på det stedet fuglene har spilt. Spill-møkka etter tiuren har et spesielt utseende da den er hvitfarget i endene. Finner du det kan du slå fast at det er en plass der de holder til. Ta gjene bilde og send om du er usikker.

    Når det gjelder storfugl-leiken så gjelder det strenge regler om du skal få oppleve dette. Inn i teltet før klokka 20.00 og ikke ut igjen før langt utpå nete dag. Stillhet, forsiktighet og respekt for at du besøker fuglene på deres område. Men det kan vi jo snakke mer om dersom det viser seg at det er en leik.

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan