fredag 30. april 2010

Tiurleik

I dag fikk jeg melding fra Ole Martin Dahle om at de første paringene hadde funnet sted på tiurleiken. Denne leiken har vi fulgt over flere år, og vi kan slå fast at den er ganske stabil på dato. Bildet under er tatt i 2006 da den første paringa også fant sted på nøyaktig samme dato.


I 2005 lå jeg mange netter på denne leiken, og røyene begynte å legge seg til allerede den 28. april, men også det året skjedde de første paringene helt på slutten av april. Det er ei ubeskrivelig opplevelse å ligge helt innpå disse fuglene når dette eventyret utspiller seg. Det er en merkelig stemning når røyene breier ut vingene og sier fra at de er klar, mens staskaren bare tripper omkring uten å bry seg. Også plutselig bestemmer han seg for å bestige en av røyene. Det de har ventet på er over på noen sekunder, hun rister seg og reiser ut i skogen. Nå er det bare å gjøre klar et reir til eggene. Det er helt utrolig å få oppleve noe sånn på to meters hold.


Dette er dessuten en leik som sjelden blir avsluttet før lang utpå dagen når den er på det mest intense. I dag hadde sjefen sjøl drevet på helt frem til klokka 11.30 Bildet under er fra 2005, og det ble tatt den 29. april. Da spilte tiuren til klokka 13.00 en av dagene.


Har også lagt med et filmklipp som jeg laget fra denne leiken. Det er tatt med et lite videokamera, med en helt standard zoom.


Tiurleik from Kjartan Trana on Vimeo.


Jeg håper det blir tid til å besøke en leik i år også. Det kribler alltid ekstra mye i blodet til en naturfotograf i disse dager.


9 kommentarer:

  1. Herlig stemning, Kjartan, og fin film! Lenge siden jeg var på leik sist, sukk.

    SvarSlett
  2. Hallo Kjartan. Kommer fra leiken nå. Peer hadde en flott morgen og han mente det var over 10 røyer på leiken. Han så en parring. Det er utrolig trivelig å se at det er en oppgang i antall Røy. Du og Ulf var jo de første som prøvde denne leiken.
    Siden da har antall røy gått nedover.Men i år er det nesten som i "gamle " dager. Leiken er til disp for deg mandag/tirsdag. Men da må Du også prøve, det er snart over. Orså trivelig å se at mine 2 orrleiker har en betydelig oppgang i antall fugl!!Ole

    SvarSlett
  3. Jeg må få oppleve dette fantastiske skuespillet snart. Herlig stemning i disse bildene som Dag påpeker. Filmen var også super.

    Knut Børge

    SvarSlett
  4. Fina bilder och en mycket bra film. Måste vara en häftig känsla att vara med om dessa upplevelser så nära. Har själv inte fått vara med om det så det är något att försöka få till!

    SvarSlett
  5. Du må komme deg ut igjen Dag. Jeg blir imponert når jeg ser de bildene du tok med film en gang i tida!

    Takk Ole Martin, herlig med en slik vår etter bunnår. Jeg har tro på oppgang i naturen rundt oss nå.

    Knut BS og Lasse; takk, og jeg håper virkelig at dere får oppleve noe slikt en vakker vårmorgen. Virkelig noe å lengte etter.

    SvarSlett
  6. Skulle ikke Du ut påmange leiker da Knut? Ole

    SvarSlett
  7. Spennende leik bilder.
    Synd med Finland turen deres. Bedres lykkes nesten gang.

    mvh duy

    SvarSlett
  8. Riktigt bra bilder! Siluettbilden gillar jag särskilt - lysande!

    /Mats

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan