torsdag 11. februar 2010

De beste naturfotgrafene

Hvem er de beste naturfotografene i Norge? Det er et spørsmål som stadig kommer opp. Terje Hellesø har laget seg en lang liste over Nordens beste naturfotografer. Der finner du mange kjente navn fra Norge, inkludert en ydmyk og smigret namdaling. Samtidig mangler lista en rekke navn som ikke er så aktiv eller synlig akkurat i dag. Spørsmålet er om det er mulig å rangere naturfotografer? Når bildesyn og smak er så personavhengig, og naturfotografene har et varrierende aktivitetsnivå, blir det i grunnen håpløst å sette opp en topp ti. Jeg har problemer bare fra det jeg fant i den ene bokhylla mi i kveld.


Å rangere naturfotografer blir som å rangere musikk eller plater. Morsomt, men litt meningsløst. Skal vi se etter det beste bildet eller hva fotografen har gjort? Skal vi se på hvordan de har inspirert andre eller hvor kjent de har blitt? Hvor mye de har tjent eller hvor mye de har gjort for naturvern? Om de har sprengt grenser eller tatt skarpe bilder?


Min personlige liste blir sterkt påvirket av hva fotografene har lagt igjen hos meg. Hvordan de gjennom årene har inspirert meg og hva de faktisk har oppnådd med bildene sine.
  1. Jon Østeng Hov - I sin tid en av de beste fotografene, men også en trollmann med ord både muntlig og skriftlig. Uredd sliter og ekte naturfotograf, med en klar stemme for å ta vare på alle deler av naturen.
  2. Pål Hermansen - Banebrytende, men også en av landets aller beste klassiske naturfotografer. Har utgitt en rekke inspirerende bøker.
  3. Sverre M. Fjelstad - For alt han gjorde for naturinteressen i Norge, og for alle bildene han faktisk tok på skikkelig vis.
  4. Tom Schandy - En sliter gjennom en årrekke, prisvinner med en enorm produktivitet og stort engasjement for natur og naturvern. En av de som virkelig når ut til folk med sine bilder og sitt budskap.
  5. Terje Hellesø - Naturfotograf med sterk meninger og sterk posisjon blant naturfotografer. I mitt hjerte får han denne plassen først og fremst for boka "Min plats i ljuset", en fantastisk bok der han viser sin særegene stil - som virkelig slår.

Kanskje reagerer noen på lista mi? Ikke så rart det i grunnen, vi er jo så forskjellig alle sammen. Ber du meg sette opp ei slik liste om ett år så har jeg sikkert flyttet om og skiftet ut navn.

14 kommentarer:

  1. Det er mange flinke naturfotografer i Norge, men hva enkelte liker gjør en slik rangering vanskelig.Kjenner personlig en naturfotograf som selger bilder, bøker og kalendere med en omsetning de fleste av oss bare kan drømme om:-). Han har flere ganger søkt medlemskap i NN uten å bli antatt.Ikke pga lav omsetning men fordi årsmøte mente at han ikke holdt høyt nok nivå på sitt bildematriale ?

    SvarSlett
  2. Hei Kjartan! Tror det er veldig mange som tenker det du skriver. Spesielt storsinnet syntes jeg det er at du trekker frem Sverre M. Fjelstad. Jeg tror nesten INGEN i Norge har gjort mer for naturinteressen hos folk i vår generasjon - kanskje noe å tenke på for noen og enhver. Det er menneskelig å feile, og det burde være mulig å tilgi...

    SvarSlett
  3. hei Kjartan!

    Hvem som er "best" er vel egentlig et litt meningsløst utrykk innen noe så subjektivt som fotografering. Det blir som med musikk som du skriver. Da er jeg enig i at man heller får rangere (hvis man absolutt må lage slike lister) hvem man er blitt mest inspirert av i forhold til eget arbeid.

    mvh
    CT

    SvarSlett
  4. Kampen om heder og ære, de beste bildene og de beste jobbene samt søknad om opptak i klubber av ymse slag, det må jo være bedre at klubbene kommmer til deg og det gjør de nok den dagen du tar dèt unike bildet!
    Det bør også være morsomt å ta bilder, og også foreligge et ønske om å føle frilufts opplevelsen, rekreasjonen og frisk luft samt alt det andre som naturen kan by på her i Norge og andre steder.
    Hvem som er best intresserer meg svært lite, så også allverdens gutte og jenteklubber med tåpelige opptakskrav, jeg trodde faktisk ikke at de fantes, men ble lagt ned i 1945.

    Mvh
    Per E.

    SvarSlett
  5. Hallo Kjartan. Vil ikke rangere fotografer her. Det er så utrolig mange flinke. Bilder har også forskjellige hensikter/meninger, dobbeltbetydninger.Men for min del står Jon Østeng Hov og Sverre M Fjelstad høyt øverst.
    Jon med sin uslitelig interesse for naturen og den ligger så fastgrodd i hjerte hans, en STOR personlighet og formidler. Stolt av å kjenne en slik hedresmann. Sverr M Fjelstad og Naturmagasinet var jo høydepunktet på svart/hvit tiden. Selv om Fjelstad har fått mye pepper så skapte han stor naturinteresse hos folk, deriblandt meg. Men bilder i seg selv, bilder som har et budskap er det ikke mange som har, Kjartan har ett av de beste bildene jeg har sett. Legg ut bilde av Lavskrika på hugstfelte. Dette er MEGET godt fanget. Så får vi skryte av Hernmansen , Schandy, Hellesø,Røttereng m fl etter hvert.Ole M

    SvarSlett
  6. Må bare henge meg på litt til, jeg er helt enig med Ole M. Skrika på hugstfeltet sier mer enn tusen ord, og burde stått på førsteplass både her og der!

    SvarSlett
  7. Fotografene på lista di skårer på helt ulike kriterier. Sånn sett er rangeringen litt rar... men det er du jo klar over allerede!

    Jon Østeng Hov faller igjennom som fotograf sammenlignet med svært mange andre, men som formidler av naturglede / respekt / forståelse etc har han i mange år vært blant de aller fremste. Jeg har mye å takke ham for, jeg også.

    SvarSlett
  8. :-) Lista mi hadde blitt rar. Den hadde vært en blanding av musikk (F.eks: Grieg) , forfattere (Som f.eks Fønhus), Malere (F.eks: Kittilisen), Poeter (F.eks Børlie, noen naturformidlere som også fotografere (Wikan, Hov med flere) samt en rekke reine fotografer (Som flere av de du nevner og en lang rekke andre, du selv inkludert)

    Jeg hadde hatt vanskelig å sette sammen en liste under 50 navn, da det er så mange som inspirerer meg..

    SvarSlett
  9. Takk for synspunkter folkens! Naturformidler er et bra ord Jan-Eilert! Det er vel kanskje det jeg ønsker å være, mer enn det å være kunstner.

    SvarSlett
  10. Jeg også.

    Trur det var Randulf Valle som brukte naturformidling første gang jeg falt for ordet.. Jeg liker det også ;-)

    SvarSlett
  11. Hei Kjartan!
    Stor takk for disse fine ordene, og at jeg finnes med på en liste med slike store navn! Det er virkelig hedrende. :)

    SvarSlett
  12. Hei Kjartan!
    Takker så mye.
    Det var en hyggelig overraskelse å se mitt navn på denne topp 5-listen. Jeg har selv blitt veldig inspirert av de andre navnene på listen - så dette var veldig gøy. Og det har også vært gøy å følge din voldsomme utvikling som fotograf siden jeg hilste på deg for første gang i 2002. Du har et flott engasjement for naturen, et engasjement som har kommet til syne gjennom både bilder, artikler og ikke minst på TV-skjermen.

    Tom Schandy

    SvarSlett
  13. Veldig spesielt og fint å få tilbakemelding fra to av fotografene på lista da. Takk!

    SvarSlett
  14. Tror ikke det går an å bestemme hvem som er de beste naturfotografene. Mange betraktninger må inn i en slik karakteristikk. Ikke bare de flotte bildene som gjennomsnittelig er bra, men også gleden av å kunne formidle naturens mangfold på en utmerket. Jeg for min del setter personer med naturnvern meget høyt der også jakt er bannlyst. De personene jeg da har mest glede av å lese skildringer fra er Sverre M. Fjelstad, Jon Østeng Hov, Mikkel Fønhus og Heitkøtter. Disse personene er glade vandringsmenn i naturen som setter det som vekser og gror veldig høyt og som skildrer dette på en utmerket måte..

    Glad vandringsmann!

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan