mandag 14. desember 2009

Ingen jul for Bambi

På søndag var jeg med på rådyrjakt. Det var en kort og svært effektiv jakt som sikret oss rådyrsteik til mellomjula. Det skjedde på følgende måte; postene ble satt ut, hunden ble suppet og etter 10 minutter smalt det i skogen. Bambi kom springende sammen med mor akkurat der vi trodde dyrene ville flykte. Rådyret løp noen få meter, men falt om etter skuddet som hadde gått på skrå gjennom lungene. - "Boms i bakken" blir det ofte sagt her i Namdalen.


Som liten gutt gråt jeg sammen med Bambi i kinosalen, og jakt gir meg noe å tenke på også i voksen alder. Vi mennesker er effektive rovdyr, det mest effektive av alle. Rundt bålet blir det snakk om gaupebestanden, og at den er alt for stor. Det slår meg at vi mennesker ikke bare er farlige, vi er også den klart grådigste av alle skapninger her på jorden. Naturen er der for oss, den er nyttig, men vi er ikke en del av den lenger. Mange klarer dessverre ikke å se glede i at gaupefamiliens jakt også lykkes.


Det er nok denne grådigheten som har ført oss til København i disse dager, og som sikkert ikke får oss ut av den klemma før det blir riktig ille. Disse desember dagene er det flott å plukke frem deler av høvding Seatles tale igjen. Det er omstridt hvordan ordene ble til, men det som skal ha blitt sagt av indianerhøvdingen er uansett gode ord:

"Hvordan kan man kjøpe eller selge himmelen, varmen fra jorda? Tanken er fremmed for oss. Vi eier ikke luftens renhet eller glitteret i vannet. Hvordan kan du da kjøpe det av oss. Vi bestemmer bare i vår tid.
Hele denne jord er hellig for vårt folk. Hver eneste skinnende barnål, hver sandstrand, hvert slør av dis i de mørke skoger.

Din nedgangstid er kanskje fjern, men den kommer. Når de store skogene, luften og hele jorden er forgiftet, vil den hvite mann bli kvalt i sitt eget avfall."

Jeg jakter ikke for at jeg trenger kjøttet. Jeg jakter fordi jeg trenger denne nærheten til naturen, og å få inspirasjon til å tenke de tanker jeg formidler her på bloggen.

Men du verden det skal bli godt med rådyrsteik!

2 kommentarer:

  1. Den høvdingen var en virkelig visdomsmann!

    Var med en gang på hjortejakt og "aldri" mer. Rett og slett ikke noe for meg. Jeg har ingenting imot jakt, for vi har laget en ubalanse i naturen som gjør at vi "må" jakte. Men det overlater jeg til andre.

    Det er desverre et stort flertall av de jegerne jeg kjenner som er av samme oppfatning som de du hadde rundt bålet. Alt av rovdyr er det for mye av, og det virker som det er det uansett. Sett ett rovdyr - da er det ett for mye :(

    SvarSlett
  2. Hmm han høvdingen skulle vært en tur i Køben han også tror jeg.. Det er et vepseblol dette rovdyrtemaet gitt. Og som du sier er mennesket et utrolig inntollerant og egoistisk rovdyr, og dermed farlig. Også for seg selv... Men det gjelder vel alle arter. Gitt fri tilgang til ressurser vil populasjonen ekspandere til den knekker sammen for at den har brukt opp det den selv lever av. Mennesket intet unntak.

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan