fredag 8. mai 2009

Livet i fjellet

Sitter for tida å jobber mer med tekster til boka om Blåfjell/Skjækerfjella og Lierne nasjonalparker. Her går det både kvelder og netter, men så er det godt når jeg føler at jeg har skapt noe som kan bli stående. Deler forslaget til åpningstekst til kapitlet om "Livet i fjellet" her på bloggen og håper å få en kommentar. Legger også ved et par bilder som ikke får plass.


Det er en sterk livskraft som ligger under isen, i vinden og på steinene. Det er ikke bare liv i fjellet, det er som om selve fjellet lever, det pulserer med årstidene. Det er vår, sommer, høst og vinter, rolige tider og aktive tider. Generasjoner som kom, bygde og dro. På vinteren kan det føles tomt, stille og ensomt, som en ørken av snø og is. Det er da man går der og lengter til det våkner igjen.

Også en dag dannes ei brun rand langs landet, og det ringer i små sølvbjeller inne i det tette krattet nede ved vannkanten. - Ding, ding, ding. Lyden er så spesiell at en hver fjellvandrer må stoppe opp for å lytte. - Trrri-trrri-trri-tri-tri, fortsetter blåstrupen som kanskje gir deg et varsel. For plutselig kan du oppleve at det vrimler med smågnagere, rovfugl og rype, slik ingen har opplevd det de siste årene. På en slik dag er det lett å skjønne at noen tilba dette og følte seg liten i de mange miraklene som  åpenbarte seg. Fjellet er et sted der man fort begynner å undre seg, der man virkelig blir interessert i det som skjer og der det hos de fleste oppstår beundring for det man står ovenfor. Hvor kommer alt dette livet fra? Og når man står der på en helsvart jaktdag spør man like fort: Hvor ble det av? Nå er man nær det virkelig store mysteriet. Og det eneste du kan si sikkert er at det en dag kommer en ny vår. 

7 kommentarer:

  1. Du skriver som en gud Kjartan. Herved bestiller jeg ett eksemplar av boka deres. Eller skal vi si :bytte likt mot ett par dager i mårura.

    Snakkes

    Terje

    SvarSlett
  2. Terje sa det du "skriver som en gud" fikk lyst å lese mer...

    Bare må ha et signert eksempel :D

    Kanskje boka di blir julegave til mine namdalske fam...

    Lykke til videre med bokprosjektet.

    SvarSlett
  3. En meget fin tekst som får en til å ønske seg ut og oppleve skildringene dine. Det er et godt kvalitetstegn, og kommer viktig med i ei slik bok. Bildene har samme effekt, og spesielt liker jeg det øverste godt (ikke uventet det). Kjempebilde Kjartan! Dette blir nok bra.

    SvarSlett
  4. Takk, det er godt å høre at teksten sitter til andre lesere enn meg selv også. Mårura høres bra ut som betaling Terje :-)

    Og Ingebjørg, det får være målet å lokke andre ut når man selv sitter inne å skriver på våren...

    SvarSlett
  5. Her var det mye flott å se på! Jeg legger deg til, vil gjerne følge med i det du holder på med. Masse flotte bilder. Slikt gir meg inspirasjon....

    SvarSlett
  6. Hei:) Deg har jeg hørt mye på radioen. Så fant jeg deg fra Hans HB sin blogg.
    Så mange flotte naturopplevelser du har her inne. Sjøl er jeg dårlig på tekst, men desto bedre på bilder(tror jeg da ,) Du er god på tekst også.
    Tenker jeg legger deg i bokmerkelinjen min, så kan jeg følge deg videre i bloggen:)

    Ha en fin kveld. Hilsen Kathrine Hårstad

    SvarSlett
  7. Takk til dere som viser interesse, suverent!

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan