tirsdag 31. mars 2009

Småplukk


I dag kom resultatene fra 2. runde av NM i naturfoto, og med det kom også årets første gullbilde. Ser forøvrig ut som om juryen har forelsket seg i de mange snøuglebildene i år. Det ble delt ut fem gull og alle de gikk til bilder av denne fuglen. Hvordan skal vi tolke det? Her er det tydeligvis nye spennende arter som teller mest?



Jeg fikk også sølv for to andre snøuglebilder som ble sendt inn. Det mens det beste fossekallbildet mitt, fra tre lange dager i elva, ikke ga tellende poeng, det var skuffende! 
Det bildet likte jeg veldig godt selv, og det manglet bare ett poeng (jeg har hatt mange av de). Men jeg får legge til at juryen alltid overrasker på en eller annen måte, og at det derfor er uforutsigbart og morsomt å delta. Som vanlig gikk det dårlig med landskapsbildene. Bildet under nådde heller ikke opp i konkurransen.



Du kan forøvrig se alle resultatene her:    NM i naturfoto, runde 2

I går fikk jeg forresten beskjed om at hønsehauken vi fotograferte på søndag var ringmerket i Bjugn den 19. juni 2002. Den var da en reirunge på 730 gram. Jeg la merke til at fuglen hadde en ring og fotograferte den fra alle kanter for å prøve å få med meg hele nummeret, og det gikk bra med min Sigma 300 - 800 mm. 

Morsomt å se at hauken har forflyttet seg nordover på Fosen og etablert seg i Flatanger. Det er ikke så alt for mange gjennfunn av hønsehauk i Norge og det er bra at vi naturfotografer kan hjelpe til litt på denne måten. Lengre ned i bloggen ser du forøvrig at fuglen hadde mange brune fjær, og jeg tok den for å være mye yngre enn de sju årene den blir nå i vår.


1 kommentar:

  1. Gratulerer med både gull og sølv i villmarkslivkonkurransen.Kjempebilder.
    Tom

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan