torsdag 5. mars 2009

Satt i bås


Det er rart hvordan vi naturfotografer lett setter hverandre i bås. Jeg er sikkert den kjedelige namdalingen som tar nærbilder av  fugler og dyr, mannen som aldri eksperimenterer. Snart 30 år som naturfotograf, men ingen utvikling. Bare skarpere, nærmere og raskere. Jeg er helt sikkert en av de som blir kritisert - av de som har kommet så mye lenger. De som får spalteplass for å fortelle oss andre hvor kjedelige og tradisjonelle vi er, saueflokken.


For egen del handler det om et valg. Jeg vil gjerne profileres som en gammel traver, en sviske. Jeg får opperksomhet av det, jeg selger bilder og jeg har det morsomt. I tillegg eksperimenterer jeg mye med fotograferinga. Jeg skal innrømme at det meste blir til internt bruk, men av og til finner jeg bilder som kan brukes i et foredrag eller i ei bok. Hva vet vel de som kritiserer om hva jeg har prøvd og hvor jeg vil med min fotografering. Jeg begynner egentlig å bli ganske lei av å slå opp i Naturfotografen for å lese det samme "vrælet". 

Hvor blir det egentlig av naturvernet, undringen, formidlinga av verdiene og gleden. Det blir jo veldig mye intern krangel og tull om hvem som er best og kan mest. Hvilken vei som er den "riktige".





Ha en god kveld!

11 kommentarer:

  1. Helt enig i det du sier. Reagerer spesielt når enkeltpersoner får spalteplass i Naturfotografen, måned etter måned når de griner over det samme de har gjort i alle år. Viktigste med fotograferingen er at man selv for noe ut av det, men også hyggelig om det gleder (eller irriterer) andre.

    SvarSlett
  2. Meget bra skrevet Kjartan og støtter deg 100 % i dine synspunkter.
    Skjønner godt hvilken artikkel du har blitt provosert av, men personlig hever jeg meg over det.

    SvarSlett
  3. Hei Kjartan, vil bare si at jeg er 110% enig i dette!! Var litt godt å høre at du også tenkte slik, for nå har jeg jo blitt pepret med slike artikler og begynte nesten å tro at det var bare tull det vi leverte. :-) Virker som enkelte fotografer har fått fast spalteplass i Naturfotografen hvor målet er å skrive om denne saueflokken som ikke kan tenke selv osv.

    Bra du tok det opp, og du har min fulle støtte.

    Mvh Bent

    SvarSlett
  4. Jeg har ikke lest artikkelen du sikter til, men kjenner meg igjen i mye av det du skriver og er helt enig i at det er provoserende å bli puttet i bås. På den andre side velger man hvilken bås man vil stå i, ut fra hvilke bilder man velger å vise fram.

    Jeg tror nok desverre at de fleste putter andre i bås ut fra hvordan de oppfatter det de har sett fra vedkommende.

    Det er vel også slik at dersom man stikker hodet frem, så blir man kritisert uansett. Men det er det bare å gi blaffen i. :-)

    Stå på videre, både med tradisjonell og eksprimentell fotografering . Jeg syns du er flink.

    SvarSlett
  5. Takk, det var hyggelig med tilbakemeldinger.

    SvarSlett
  6. Hei Kjartan
    Støtter deg 100%. Skriv en artikkel i Naturfotografen du også:) Mvh Robin Jenssen

    SvarSlett
  7. Flott Kjartan. Jeg er, som Du vet, enig med Deg.Men Terje og Jan-Eilert,det er viktig å være med i diskusjonen.Jeg opplever hundrevis av fotografer hvert år og det er jo et utrolig stort mangfold i denne saueflokken. Der er jeg glad for men vær konstruktiv i debatten.For de aller feste handler dette om naturglede og for guds skyld, ikke ta dette fra de som er i den store saueflokken.synes noen i bladet Naturfotografen er litt ovenifra og ned.

    SvarSlett
  8. Men er det ikke litt spennende å få nye impulser også? Høre litt nye tanker. Og er man litt modig kanskje man klarer å blande sitt eget bildespråk med disse nye impulsene og finne helt nye uttrykk?

    Ja takk begge deler vil jeg si :)

    SvarSlett
  9. Joda, Ole M. og Lars A. debatten er grei den, men nå begynner det å bli nok av den. Vi er vel den samme gruppa som leser det om igjen og om igjen. De samme som blir satt i bås som kjedelige ørnefotografer, selv om de samme kritikerne aldri har sett oss, vært sammen med oss eller hørt oss.

    Nå vil jeg lese og lære nye ting om naturen, om naturvern og om gleden ved å være ute å fotografere. Jeg vil også lære om fotografering i medlemsbladet, men la meg slippe gnålet om at vi er en saueflokk som renner i hælene på hverandre.

    Er vi en slik flokk så trenger vi nye gjetere, de som har forsøkt å lede oss på nye veier har tydeligvis svikta ;-)

    SvarSlett
  10. Det er flott du tar opp dette Kjartan, og fint at du har blitt litt provosert av Bjørn sin artikkel :-)

    Jeg synes derimot det står mye bra i artikkelen, selvsagt liker jeg ikke at man kritiserer det mange av oss vil kalle gode arts bilder, gode landskapsbilde etc. Men vi har ikke vondt av å bli litt utfordret på disse områdene også.

    Avsnittet under som er sakset fra artikkelen til Bjørn synes jeg sier mye om oss naturfotografer. Isteden for å vise elendighetene i naturen, så sørger vi for at bildekanten går akkurat utenfor det som oppfattes som et forstyrrende element.

    "Hver gang vi styrer utsnittet behendig unna kraftledninger veier og andre spor etter menneskets eksistens i naturen adderer vi nok en gang til den grunnfalske forestillingen om vakker, urørt natur. Vi mister troverdighet i naturdokumentasjon hele tiden. Vis det slik du føler og vær aldri engstelig for å tråkke dine egne stier" Bjørn Rørslett

    Jeg skal nok ta dette innover meg og kanskje bli flinkere til også å dokumentere disse sidene, det er uansett et ansvar som må bli opp til den enkelte fotograf.

    SvarSlett
  11. Hei Kjartan. Siden du henvender deg direkte til meg mht dette temaet skal jeg også gi deg noen ord og tanker tilbake her.

    Jeg koblet ikke umiddelbart settingen mot artikkelen i Naturfotografen, men nå er jeg med og leste også artikkelen grundig en gang til før jeg skriver dette.

    Jeg ser ikke annet enn at Bjørn etterlyser variasjon og spennvidde innen Naturfotosjangeren, og nevner i den forbindelse noen av de mer utpregede "gåsegang"- temaene/motivvalgene som vi naturfotografer kan ha lett for å følge. At noen føler seg kritisert og satt i bås av den grunn føler jeg kanskje blir noe hårsårt- men det kan være mer som ligger til grunn her enn det jeg vet om. Jeg imøtekommer innspillene i artikkelen, og synes Bjørn er en glimrende inspirator for at jeg som tradisjonell naturfotograf kan finne nye ideer. Uten at jeg må, ikke sant? Men slike impulser vekker i meg nysgjerrigheten mot å prøve å lage noe "eget"- ikke bare følge strømmen. Det kan jo virke noe snevert om vi tradisjonelle naturfotografer skal mure oss inne kun med våre egne og bli småsnurte når andre har sine syn på det vi får til.

    Som noen før meg skriver, vi blir vurdert ut i fra hvordan vi profilerer oss, hvilke bilder vi velger å vise. Klassisk naturfotografi er ikke et skjellsord, tvert i mot- men jeg er glad det finnes rom for å tenke utenom det klassiske også, og ser gjerne at jeg sjøl blir flinkere til det.

    For min egen del synes jeg "Naturfotografen" og andre fora har mye helt ok klassisk naturfoto, men jeg finner mye inspirasjon og ideer i det som skiller seg litt ut- det er en morsom side ved mangfoldet. Slik er jeg, men ikke nødvendigvis alle andre- noe som også er en forutsetning for å kunne ha ett mangfold. Det er forhåpentligvis rom for oss alle med våre sterke og svake sider, og hvis vi ikke bryr oss om båser så kanskje vi kan inspirere hverandre videre enn om vi stort sett søker inspirasjon i "egen bås"? Vi har jo full frihet til å velge selv- og som ordtaket sier; "Til lags åt alle kan ingen gjera".

    Mvh
    Svein Bekkum

    SvarSlett

Hei!

Håper du vil legge inn en hilsen eller kommentar til meg.
Har du en bloggkonto må du velge identitet for å legge inn en kommentar. Men det er enkelt uten også, kryss bare av for anonym når du skal legge inn kommentaren din.

Kjartan